«Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær.» Joda, vi har hørt den før. Men at værgudene skulle være så vrange akkurat i de fire timene vi skulle på sykkeltur… Det hadde vi aldri trodd.

Liv Bente og Hilde på sykkelTuren med Bike & Bite hadde vi forhåndsbooket før avreise fra Norge, og vi gledet oss til å bli guidet rundt på sykkel i Rotterdam – med innlagte stopp på forskjellige spisesteder. Da dagen endelig opprant, en fredag i slutten av desember, kledde vi oss godt. Parkas med hette, lue og tykke votter. Det burde vel holde på en kjølig vinterdag?

Vi lånte sykler på hotellet og la i vei mot møtestedet: Rotterdam sentralstasjon. Der ble vi tatt imot av den hyggelige sykkelguiden Daniel og hilste pent på de andre deltakerne, ett par fra Belgia og et annet fra Tyskland. So far, so good.Før sykkelturen fortalte vår guide Daniel oss litt om sentralstasjonen og bygningen i nærheten.

Dame sykler forbi sentralstasjonen i Rotterdam

Daniel fortalte oss litt om sentralstasjonen, et imponerende bygg som ble åpnet i 2014, før vi la i vei mot første bestemmelsessted. Vi hadde så vidt satt oss på sykkelsetet og startet sykkelturen, da de første regndråpene falt. Og utover dagen skulle det bare bli verre.

Med Daniel i front tråkket vi oss gjennom byens sykkelveier i motvind, medvind og sidevind mens det snødde, sluddet og regnet. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Ekstra ille var det hver gang vi skulle krysse en bro. Da var det bare å knipe øynene sammen og snu hodet for å unngå snøen som pisket i ansiktet.

Og dette skulle vi holde ut i fire timer?!

Regnponchoen som vi dro på oss etter hvert, hjalp ikke nevneverdig, for å si det sånn.

Humøret på topp?

Det fins ikke dårlige klær på sykkeltur, bare dårlig vær. Vi tok på oss fargerike regnponchoer for å prøve å holde oss tørre.

Nå høres dette ut som en skikkelig klagesang og dårlig reklame for sykling i Rotterdam, men sannheten er at vi hadde det gøy! Ja, vi ble både våte og kalde, men vi hadde faktisk en kjempefin sykkeltur som vi kommer til å huske lenge.

Alle holdt humøret oppe og Daniel var en super guide. Og så hjalp det selvsagt veldig at vi fikk smake mye god mat og drikke – innendørs 🙂

Omstridt skulptur og marokkansk suppe

Buttplug-nissenPå vei til første matstopp tok vi en noe snodig skulptur i nærmere øyesyn: Kabouter Buttplug, eller butt plug-nissen. Skulpturen har vært ganske omstridt, da nissen holder et sexleketøy i hånden.

Men i dag har protestene roet seg og den er faktisk en av byens aller største turistattraksjoner.
Les historien om buttplug-nissen her

Så ankom vi til første stopp på Buiten deli & lunch, hvor vi fikk servert en varmende marokkansk suppe. Det smakte helt nydelig!

Buiten er en blanding av kafé, delikatesseforretning og minisupermarked og det var mange spennende varer å se i både ferskvaredisken og tørrvarehyllene. Vi satt inne (surprise!) og spiste, men når været tillater det, kan du slå deg ned på uteserveringen.

Lokale spesialiteter

Men vi skulle videre. Daniel ledet an og satte kursen mot Fenix Food Factory, en mathall som er noe à la Vippa i Oslo. Nesten alt du får kjøpt her, kommer fra lokale produsenter. De selger ost, cider, øl, frukt og grønt, kjøtt, bakervarer og mange andre godsaker.

Vi slo oss ned ved et solid trebord og fikk servert fargerike marokkanske dipper og brød som vi skylte ned med forfriskende cider, hvit og rosé.

Fenix Food Factory

Turdeltakerne sitter inne på Fenix Food Factory

Like ved Fenix Food Factory ligger  Hotel New York, som på begynnelsen av 1900-tallet var det tidligere hovedkontoret til Nederland-Amerika-linjen. Herfra dro tusenvis av emigranter til USA i håp om å få et bedre liv. Hotellet har i dag 72 gjesterom og en en populær kafé/restaurant.

Vi stoppet ikke innom denne gang, men det er fint å ha noe ugjort til neste gang vi er på sykkeltur i Rotterdam.

Hotel New York

Fra fusion til ost og portvin

I stedet suste vi videre til Cong’s Place. – Nå skal dere få smake en populær fusion-rett, sa Daniel, en surinamsk-nederlandsk karrisandwich. Jøss, tenkte vi, og lurte fælt på om hvordan det ville bli presentert oss. Vel, det var rett og slett en baguett delt i to med kyllingkarri inni og et par sauser (en veldig sterk!)  ved siden av. Joda, det smakte greit nok.

Men besøket ble ikke langvarig, for vi hadde et nytt sted å utforske: Markthal. Den imponerende markedshallen i Rotterdam ligner en hestesko og har glassfasader på begge sider. Innsiden er dekorert med et gigantisk kunstverk, et av verdens største,  som har fått navnet Overflødighetshornet.

Inne var det fullt av folk og vi hadde et svare strev med å holde sammen og følge Daniel. Han tok oss med til en liten ostebutikk der vi fikk servert portvin og tre forskjellige typer ost, som var produsert i Rotterdam. Snadder!

Markthal Rotterdam

Nederlandsk comfort food

Når ost og portvin var vel fortært, lot vi syklene stå ved markedshallen og gikk et par hundre meter til neste sted. Det var tid for å runde av sykkelturen med en søt dessert.

Poffertjes

Daniel fortalte at vi skulle få smake på noe av det beste han visste som barn: poffertjes. Poffertjes er som små tykke pannekaker som toppes med masse smør og melis. Eller  noe annet søtt og godt som du liker.

Hos Poffertjessalon Seth lager de den nederlandske spesialiteten etter en god, gammel familieoppskrift, og vi kan ikke si annet enn at det smakte godt. Særlig med en kopp rykende varm sjokolade til.

Og vips, så var turen vår over. Fire våte og kalde, men morsomme, interessante og minnerike timer var over. På vei tilbake til hotellet bestemte værgudene seg for å erte oss enda mer. Det ble oppholdsvær og himmelen klarnet. Typisk.

Praktisk info om Bike & Bite-turen

• Pris: 50 euro per person
  • Sykkelleie: 5 euro (du må ikke leie sykkel hvis du får låne en på hotellet)