Visste du at det fins en variant av bergenske fløibanen på Østlandet? Joda, gjennom en tunnel inne i selve Gaustatoppen på Rjukan går Gaustabanen – en kabelbane på skinner som frakter passasjerene opp til 1800 meters høyde.

Nina og Hilde foran Gaustabanen inne i tunnelen i fjellet

Hilde og Nina tok med seg slalåmski på Gaustabanen.

La det være sagt med en gang: Hvis du har et snev av klaustrofobi, bør du vurdere å stå over Gaustabanen og heller ta deg opp fjellsiden på beina. For ikke bare er det mørkt, rått og trangt inne i tunnelen, vognene er også ganske små og ukomfortable.

Gaustabanen går fra den nedre stasjonen på 1150 meters høyde og tar deg til topps på 15 minutter.  Vognene skrangler og rister seg oppover i mørket. Har du med deg ski, setter du dem fra deg i et stativ på utsiden av vognen.

Norges største utsikt

Etter en «interessant» tur til toppen, stiger du ut i dagslyset og blir belønnet med en helt spektakulær utsikt, faktisk Norges største målt etter areal. Det sies at du kan se en sjettedel av fastlands-Norge fra toppen av fjellet.

Gaustatoppen er 1800 moh

Her er May-Vivi, Mariann og Hilde i munter prat med en lokalkjent skiguide vi møtte på Gaustatoppen.

Under vårt vinterbesøk på Gaustatoppen var det nesten helt ideelle forhold. Det var noen godværsskyer, men sola strålte og himmelen var knallblå. Det var så å si ikke vind, noe som ifølge en lokal skiguide vi møtte, er ganske uvanlig. Vi skuet utover mot øst og vest – det var like vakkert på alle kanter. Vi ble helt trollbundet av utsikten til de snøkledde fjelltoppene rundt oss.

På ski ned fjellet

Hilde og Nina kjørte ski ned fjellet

Når vi hadde sett oss mette på utsikten, slo vi oss ned på en benk i sola utenfor Gaustahytta. Hytta ligger 60 meter opp fra den øvre stasjonen hvor Gaustabanen stopper. På hytta er det enkel servering og overnattingsmuligheter – bare husk å booke på forhånd.

Mens jeg tok banen både opp og ned sammen med Mariann, May-Vivi og hunden Noa, valgte Hilde og Nina å kjøre ski ned igjen. «Helt fantastiske forhold,» meldte jentene da vi møttes nede på parkeringsplassen igjen.

Forsvaret bygde Gaustabanen

Gaustabanen ble opprinnelig bygget av Forsvaret da de jobbet med montering av radiolinjer på Gaustatoppen. Kostnadene da banen sto ferdig i 1959, var en million dollar. I dag ville banen sannsynligvis aldri blitt bygget på grunn av de høye kostnadene.

I 2010 ble Gaustabanen åpnet for publikum, og den har siden tiltrukket seg titusener av passasjerer hvert eneste år.

Les mer om Gaustabanen på Rjukan i Telemark

Utsikten fra Gsaustatoppen er helt spektakulær

Av Liv Bente Tiedemann